alekuriren: Så tycker de om nyvalet

Extraval

.
I alekuriren – vecka 50 2014 – finns intervjuer med alla partiföreträdare hur de reagerade på beskedet om nyval samt hur de planerar att engagera sig.

Vår egen gruppledare svarade:

Johnny Sundling (V): Den första reaktionen var naturligtvis en stark besvi­kelse över att budgeten som innehöll en tydlig satsning på de grupper i samhället som fått stå tillbaka de senaste åren blev nedröstad. Vi känner oss dock taggade att gå ut i en valrörelse som kommer att vara ett väldigt tydligt vägval för Sverige. Ett mer inkluderande och solidariskt samhälle där vi tar hand om varandra eller en fortsättning på den väg Alliansen lett landet och som skapat ökade klyftor i samhället. Jag tror att den turbulenta tiden efter valet visat väldigt tydligt vilket parti som är det säkra valet för den som vill rösta för solidaritet och mot vinster i välfärden. Vi får även en möjlighet att ta ett tydligt ställningstagande för de mänskliga rättigheterna. Och visa att Sverige, ett av värl­dens rikaste länder, står för medmänsklighet.

Johnny Sundling, gruppledare

Kommande evenemang