Vinstintresse är inte en förutsättning för valfrihet

Det är uppseendeväckande att många partier idag strax innan valet försvarar de s.k. välfärdsföretagens rovdrift på våra skattepengar. Det är också uppseendeväckande att Sveriges invånare idag ses som varor på en marknad, där det gäller att vara så lönsam som möjligt. Skolor som väljer att inte ta emot vissa elever, därför att de har särskilda behov eller från en dag till en annan stänger igen p.g.a. konkurs; vårdgivare som får betalt för antalet diagnoser de ger; förskolor som serverar barnen vatten och bröd för att maximera vinsten – ja, listan kan tyvärr göras hur lång som helst. Vänsterpartiet tror att välfärden blir bättre om den styrs av omtanke och solidaritet, och inte av jakt på vinster. Varje skattekrona som vi har betalat in till vård, skola och omsorg ska gå till just detta. Det finns, och har länge funnits, alternativ till offentlig sektor som bedriver vård, skola och omsorg utan vinstintresse, t.ex. stiftelser och personalkooperativ. Det stämmer alltså inte att om vi förbjuder vinster i välfärden, så tar vi bort möjligheten att välja skola eller vårdgivare. Det vi tar bort är möjligheten för företag att sko sig på våra skattepengar. Vinstintresset är inte en förutsättning för valfrihet och leder inte heller till bättre kvalitet.