Kontraktsbrott?

Så här i valspurten kör Moderaterna i Ale en intensiv kampanj med budskapet att de håller vad de lovat. Moderaterna lovade Ales invånare 19 specifika vallöften under förra valrörelsen, av dessa har man bara lyckats leverera 3. Konstgräs, Vårdnadsbidrag (kommer med all sannolikhet att tas bort nästa mandatperiod) och LOV (utnyttjas knappt och kommer med all sannolikhet tas bort nästa mandatperiod). ). Några av de övriga vallöften man gav var att alla avdelningar på våra äldreboende skulle få en anställd till, detta är inte på något sätt genomfört. Man lovade att det inte skulle finnas småbarnsgrupper på förskolorna med mer än 12 barn, detta löften är vi inte i närheten av. Under förra valrörelsen förklarade Moderaterna i Ale att detta var att anse som ett kontrakt mellan dem som politiker och Ales invånare. Hade ett företag skrivit ett kontrakt med någon och levererat ett så dåligt utfall hade de blivit stämda för avtalsbrott och det med rätta.
Vi är naturligtvis medvetna om att den politiska verkligheten inte är enkel, det är därför man ska vara försiktig med vallöften. Man bör även vara försiktig med att i efter kommande valrörelse gå ut stenhårt med ”vi håller vad vi lovar”. Enligt oss är 3 av 18 inte att ”hålla vad man lovar”, det är att misslyckas och när man misslyckas borde man vara ödmjuk och säga att det här var mycket svårare än vi trodde. Vi konstaterar dock att Moderaterna blundar inför detta faktum och istället hoppas att Ales invånare ska glömma gamla löften. Det blir upp till väljarna i det kommande valet att ta ställning till vad man anser om brutna vallöften. Vi kommer att presentera vår politik de närmaste veckorna och visa hur den ska genomföras.