Personlig assistans kvar i kommunal regi

På omsorg och arbetsmarknadsnämndens senaste möte beslutades enhälligt att assistansen i kommunal regi skall fortsätta.

Vad var det nu som fick M, FP, KD, C och AD att ändra sig då de förut var för att lägga ut assistansen på privata utförare?

Motiveringen till att lägga ut assistansen var när beslutet togs av M, FP, KD, C och AD att täppa igen ett minus i budgeten på 1,8 miljoner för 2014 som upptäcktes på sittande möte och att de med de siffrorna som fans för personlig assistans skulle ge en besparing att lägga ut den assistansen vi hade och har i kommunal regi på privata utförare. Då beslutar ovanstående partier att lägga ut assistansen på privata utförare. Detta utan att först ha begärt att få senarelägga inkommandet av budget för 2014 och inkalla till ett extramöte till vilket de ekonomiska oklarheterna skulle ha kunnat rätats ut.

För vår del anser vi nog att om vi skulle spara in pengar vore det nog bättre att se vad man skulle kunna spara på att lägga ner LOV som i vår kommun finns inom hemtjänsten och som hittills som högst använts av tre personer och som skapar sämre insyn och ökade kostnader.

Nu har det visat sig att med LSS-utjämningen får vi tillbaka 16 000 000 kr för 2013 när vi har assistansen i kommunal regi. Om vi skulle ha lagt ut den på privata utförare skulle vi ha fått tillbaka 100 000 kr.

Det kanske kan vara läge att fundera på om det kanske inte är bättre att skynda långsamt och värna den verksamhet vi har istället för att oroa brukare och anställda inom den personliga assistansen som vi ju också har ansvar för.

Christer Pålsson (V)

Lisa Gustafsson (V)