Om vår personliga assistans i kommunal regi

I tidigare nummer av Ale Kuriren har M slått sig för bröstet då M, FP, C, KD och AD beslutat sig för att sälja ut den kommunala assistansen. Vari ligger valfriheten i att sälja ut den kommunala assistansen, för det är ju valfrihet som hävdas då privata företag släppts in inom hemtjänsten genom LOV? Gäller inte valfrihet när det gäller att ha möjlighet att välja kommunal anordnare inom personlig assistans? Är det kanske så att kommunala alternativ inte räknas i er valfrihet utan det skall vara privat? Vår syn på valfrihet inom V handlar om innehåll och inte om ägare.

Sen får ju sägas att precis som inom skola och äldreomsorg så tränger riskkapitalisterna sig in på assistansmarknaden, och där har vi ju tidigare genom bland annat JB koncernens konkurs sett bristen på långsiktighet.

Vad gäller att låta privata aktörer ta över den kommunalt drivna assistansen för att vi inte får full täckning för våra kostnader, så är det underligt att göra det samtidigt som det pågår en utredning om ersättningen för den personliga assistansen. Då kunde man i alla fall förvänta sig att man avvaktade resultatet av den innan man avvecklar en hel verksamhet. Vilken tanke har ni haft på de som är anställda inom assistansen, eller spelade det inte någon roll?

Christer Pålsson (V) Omsorg och arbetsmarknadsnämnden

Lisa Gustafsson (V) Omsorg och arbetsmarknadsnämnden