Motion om daglig fysisk aktivitet i skolan

Forskning har visat att daglig fysisk aktivitet i skolan höjer elevernas prestationer i skolan. I Bunkeflo har man arbetat med daglig fysiks aktivitet sedan 1999. Tillsammans med Malmö högskola har man visat att  96 procent av eleverna i interventionsgruppen jämfört med 89 procent i kontrollgruppen klarade grundskolans mål och uppnådde behörighet för gymnasieskolan.  Det är framförallt pojkarnas resultat med 96 respektive 83 procent som ligger bakom detta resultat. Pojkarna i interventionsgruppen hade dessutom signifikant högre betyg i svenska, engelska, matematik samt i idrott och hälsa än pojkarna i kontrollgruppen. Resultatens giltighet förstärks av homogeniteten i de undersökta grupperna: barnen är lika gamla, de går i samma skola och har föräldrar med jämförbar utbildning, inkomst och intresse för fysisk aktivitet.

Det man har gjort är att schemalägga daglig fysisk aktivitet i 45min. Med detta som utgångspunkt vill vi att Ale kommun tar fram ett liknande projekt för Ales grundskolor. Gärna med Bunkeflo som förebild.

Vi yrkar: att Kommunfullmäktige uppdrar åt utbildningsnämndens sektor att införa 45min daglig fysiskaktivitet i Ales alla grundskolor.