Vita jobb

Vänsterpartiet har lämnat in en motion om vita jobb på senaste kommunfullmäktige. Detta har vi gjort för att vi ser ett stort problem med att kommunens pengar kan användas till svart arbetskraft. Vi har ett stort ansvar för hur vi använder våra skattpengar, de ska inte slösas bort(en självklarhet). Men vi har även ett ansvar för det etiska perspektivet. Våra skattepengar ska inte användas på ett sätt som främjar svart arbetskraft. Tyvärr använder den offentliga upphandlaren skattemedel för att köpa varor och tjänster, utan att ställa tydliga krav på justa villkor. Resultatet är att svarta företag konkurrerar ut seriösa företag. Skatteintäkter uteblir, och det blir dyrt för samhället att handla billigt. Detta vill vi att Ale kommun arbetar emot genom att ansluta sig till vita jobb-modellen. Malmö använder redan idag denna modell med goda resultat. Det fungerar genom att  facket tillhandahåller relevant information i form av branschkunskap och vid behov hjälp med kontroll av företag och upphandlingsvillkor. Man hjälper även till med information om avtalsvillkor och en miniminivå för sociala villkor. Enkelt sagt facket hjälper kommuner att kunna välja seriösa företag som inte använder sig av svart arbetskraft eller inhumana arbetsvillkor för att kunna bli billigast, och på så sätt vinna upphandlingen. Detta är inte ett krav på kollektivavtal för upphandlande företag(det förbjuder EU) men det säkerställer att de seriösa företagen kan konkurrera på justa villkor.

Senaste uppdrag granskning( www.svtplay.se/uppdrag-granskning ) visar med tydlighet varför denna motion är så viktig. Sverige behöver inte sänka sig till denna låga nivå som visas i uppdrag granskning, vi har råd med solidaritet. I Sverige ska alla kunna arbeta under skäliga villkor.