Pengar till varje klass med S+V+Mp förslag

Utbildningsnämnden beslutade förra veckan med knapp majoritet att förskolan och skolan i Ale ska vara helt gratis. Vi skall inte längre ta ut någon kostnad för till exempel bussbiljetter eller inträden och inte heller kräva av föräldrar att de skickar med matsäck vid friluftsdagar. Det här är kostnader som skolan skall stå för, inte barn och elevers föräldrar. För Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är det här en central del av vår politik. Samhället är inte alltid rättvist. Men i skolans värld skall alla ha lika goda möjligheter, oavsett inkomst. Inget barn ska behöva stanna hemma från skolan, eller vara utan matsäck bara för att deras föräldrar inte har råd.  Trots att skollagen tydligt poängterar att skolan ska vara avgiftsfri ger den möjlighet för kommunerna att ta ut en ”obetydlig avgift”. Vad som är obetydligt är dock väldigt olika från familj till familj. För oss kan därför obetydligt bara betyda en sak. Noll.

När vi varit ute och pratat med lärare och föräldrar har vi mötts av oro för att det här beslutet ska innebära att skolan blir tråkigare och att beslutet kommer att begränsa lärarnas möjligheter att erbjuda ett upplevelsebaserat lärande. Vi har tagit de här samtalen på allvar och föreslog därför att Utbildningsnämnden skulle använda en miljon av nästa års ökade budget till att säkerställa att inte beslutet inte leder till det lärare och föräldrar befarat. En miljon skulle innebära att rektorerna får nästan 300 kronor per elev att använda till utflykter och att beställa matlådor istället för den vanliga skolmaten när eleverna inte äter på skolan. Skolinspektionen har beslutat att just 300 kronor per år är gränsen för vad som anses vara obetydliga kostnader. Förslaget skulle således innebära att skolan hade blivit helt avgiftsfri samtidigt som Ales förskolebarn och skolelever fått lika stora möjligheter till en rolig och upplevelsebaserad skoltid som tidigare.

Tyvärr valde den politiska majoriteten att säga nej till vårt förslag. Vår hoppas att detta var ett olycksfall i arbetet och att de tänker om när nämndens budget för 2013 ska klubbas på nästa möte. En miljon kronor är i jämförelse ganska lite med tanke på att Utbildningsnämnden omsätter 641 miljoner. Ales unga är värda mer!

Johnny Sundling (V)

Dennis Ljunggren (S)