Införandet av loven

Den första november ska Ale kommun införa LOV(lagen om valfrihet). Detta kommer att ske utan att frågan varit uppe i kommunfullmäktige, Vänsterpartiet har lämnat in en motion om att frågan borde avgöras i kommunfullmäktige. Än så länge har AD-Alliansen  valt att inte ta ställning till den motionen.

Frågan om LOV är komplicerad, enligt vissa handlar det bara om valfrihet men det finns andra perspektiv att ta hänsyn till. För det första ekonomi; SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har bett regeringen att inte tvinga kommunerna att införa LOV 2014.(detta efter att den nuvarande regeringen nu överväger att tvinga alla kommuner att införa LOV emot kommunernas vilja, valfrihet?) SKL har visat att de kommuner som infört LOV har 2% högre kostnadsökningar per år än kommuner som inte infört LOV. Omsorgs och arbetsmarknadsnämnden har just nu ett underskott med ca 8miljoner.  Man behöver inte vara civilekonom att förstå att om 2 skilda vårdföretag skall åka sida vid sida till varsin brukare i t ex Livered så kostar det mer. Den ekonomiska fördelen med en och samma vårdgivare i kommunen är samordningsvinsten! Det går kanske och lösa med att ett företag får ett specifikt område att serva men då faller hela idén med LOV. Var tar valfriheten vägen då?

Sen har vi frågan med arbetsmiljön för de anställda. Forskningen visar att privata utförare i allmänhet har en lägre bemanning än kommunen och dessutom en lägre andel utbildad arbetskraft. De anställda kommer att få gå från en trygg tills­vidareanställning i offentlig regi till en otrygg visstidsanställning. Från heltid till deltid och med det minskar möjligheterna att vara självförsörjande. Offentligt anställda har dessutom en lagstadgad meddelarfrihet. Det innebär att de har rätt, enligt lag, att till exempel gå ut i medierna och berätta om missförhållanden på sin arbetsplats. Den rätten har inte privat anställda. Även om den rätten skrivs in i avtal så har fortfarande arbetsgivaren rätt att efterforska vem som ”tjallat”. Det är förbjudet för ­offentliga arbetsgivare vilket ger en trygghet för de anställda.

Sen har vi problemet med att de som kommer att få hemtjänst i Ale kommun efter att LOVen har införts och inte gör ett aktivt val kommer att tilldelas en utförare enligt ett schema. Där det byts utförare en gång i Månaden. Detta innebär att om man inte gör ett aktivt val väls det åt dig. Det självklara vore att kommun är den utförare du får om du väljer att inte välja, inte att du tvingas på en okänd utförare. Detta har alla pensionärsföreningar i Ale påpekat men utan resultat.

Avslutningsvis den 31 oktober kommer Eva Olofsson riksdagsledamot för Vänsterpartiet att komma till Ale och prata om LOVen. Hon kommer till Ale gymnasium kl 19. Ni som har funderingar om LOVen är välkomna att komma och prata med Eva och Vänsterpartiet Ale.

Johnny Sundling Vänsterpartiet Ale