Kongress

Vänsterpartiet höll sin 39:e kongress i Uppsala. Fyra medlemmar från Ale var närvarande. Johnny Sundling var där som ombud för Älvsborgs distrikt, Birgitta Andersson var med som veterandelegat. Ingmarie Torstensson och Christer Pålsson var med som åhörare. Det var en kongress med god stämning och trevlig inramning.

Vi valde Jonas Sjöstedt till vår nya partiledare. Han och de övriga kandidaterna har rest landet runt för att svara på alla medlemmars frågor. Det är första gången ett parti har ett så öppet förfarande vid ett partiledarval. Jonas höll ett mycket uppskattat tal(det finns att se på youtube)vid kongressens avslutande.

Några viktiga beslut under kongressen. Vi beslöt att vi ska verka för att förstatliga skolan, detta kommer att innebära en mer likvärdig och jämlik skola för alla Sveriges skolelever. Vi tog även beslut om att fortsätta verka för världens bästa välfärd utan vinstintressen. Detta borde många kunna hålla med om. Speciellt nu när man ser hur privata företag inom vård och omsorg men även inom skolsektorn helt sätter vinst förre en god vård och elevernas utbildning.

Ett annat beslut var att Vänsterpartiets heltidspolitiker nu kommer att betala en partiskatt som gör att de kommer att tjäna max ca 36000kr per månad på sina uppdrag.

Ingen ska längre sitta på samma parlamentariska uppdrag i mer än tre mandatperioder. Detta ser vi som en självklarhet då man inte ska se politiken som en karriär eller ett sätt att bli rik utan som ett förtroende uppdrag. Det gör även att man inte distanseras från den vanliga medborgaren.

Vi kommer att även i fortsättningen verka för 6 timmars arbetsdag. Vi kommer därför att ta fram en strategi innan valet 2014 som visar hur vi ska genomföra det. När man genomförde 8 timmars arbetsdag ansåg en del att Sverige aldrig skulle klara av det och landet därmed skulle gå i konkurs.

Sedan beslutade vi om att avskaffa bemanningsföretagen. Det vill vi göra för att skydda den svenska modellen. Vi anser att alla ska kunna känna en trygghet på svenska arbetsplatser. Daglönarverksamhet är en något vi borde lämnat kvar i början av förra århundradet.

”Friheten för riskkapitalbolaget är vår mormors ofrihet på det vanskötta äldreboendet där blöjorna vägs och de outbildade timvikarierna inte ges tid att vara mänskliga. För allas frihet krävs en politik för rättvisa” detta kommer från Jonas tal. Därför kommer vi även i fortsättningen att arbeta mot lagen om offentlig valfrihet. Vårt alternativ är inflyttande där vår medborgare är brukare, inte kunder. Man ska i stället ha större möjlighet att välja inom den kommunala omsorgen.

Att Jonas är en stor miljökämpe vet många och ett annat citat från hans tal är, ”Om klimatet hade varit en bank så hade det varit räddat nu”. Det ligger en stor sanning i det uttalandet. Det går att göra stora insatser för miljön men det krävs en vilja och en insikt om att den nuvarande vägen vi vandrar på inte längre är möjlig.

Vi är mycket hoppfulla och tror att vi har god en möjlighet att göra ett bättre val 2014.

Politik är att vilja och detta är vår vilja. Vi inbjuder likasinnade att dela sin vilja med oss.

Vänsterpartiet Ale

Kommande evenemang