Insändare om LOVEN

Lagen om Valfrihet – vem ska få förnedra dig mest?

LOV -lagen om valfrihet. Visst låter det vackert? Du ska få välja fritt bland marknadens aktörer hur du vill ha det på din ålderdom. ”Kommunala alternativ” låter så tråkigt. Det privata alternativet verkar så mycket bättre; vi vill välja själva om vi vill ha ett glas vin till maten, och vi vill välja själva när vi ska gå och lägga oss på kvällen. För om vi fick välja själva hur vi vill bli omhändertagna på ålderns höst är det nog framför allt med respekt, trygghet och ett glatt humör. Eller hur?

Vi vill bli behandlade väl, lyssnade på, hjälpta i vår vardag.

Nu har Ale kommun, med Alliansen som majoritet, bestämt att vi ska få VÄLJA SJÄLVA. Det låter ju helt fantastiskt! Vi vill genast ställa oss i kö till ett privat alternativ! Eller? Det verkar verkligen innovativt och nyskapande! Vår stora fråga är bara vem som valt till exempel Carema care? Vem väljer självmant att bli illa behandlad, lämnad ensam och behandlad som en produktionsenhet som bara ligger och kostar pengar om hon/han inte kissat tillräckligt? Är våra gamla masokister som inget hellre vill än att bli förnedrade och vanvårdade på ålderns höst?

V(i) tror inte det! Vi tror att det borgerliga styret ser ännu en chans att lura oss att tro att vi väljer något som är bra för oss, när det enda som är bra med ”valfrihet i vården” är att risk-kapitalister kan smita undan med ännu mera skattepengar, och att de kommunalt anställda som sköter om våra gamla kan kalla sig ”privat-anställda” och inte längre ha något meddelar-skydd, och där det råder en sämre insyn med en individuell lön som styrs av hur ”effektiv” du är.

Att införa loven verkar vara en onödighet som enligt den senaste forskningen kostar en massa extra pengar utan att få en bättre vård, i de kommuner som har infört det har andelen nöja äldre minskat enligt de senaste undersökningarna som ”Dagens Arena” presenterar som baserar sig på socialstyrelsens ”nöjd kund-index”. Dessutom i skuggan av Caremas vanvård verkar det helt förkastligt. Våra skattepengar skall helt klart gå till den verksamhet som vi bedriver i kommunens regi. Det är ju där den utbildade och empatiska personalen redan finns!

De äldre har heller inget behov av att välja utförare bara den service de har fungerar, de vill ha kontinuitet och byter sällan vårdgivare.

Äldreminister Maria Larsson har beskrivit införandet av LOV som en ”fantastisk” maktförskjutning från politiker till den enskilda människan men enligt socialstyrelsens brukarundesökning så upplever de äldre sig inte ha mer inflytande ändå och dessutom sämre service.

Vi ser inte att införandet av LOV är ett alternativ för Ales invånare, det vore att försämra för de äldre. För om ”valfrihet” består i att välja vem som ska tjäna mest pengar på dig, och få förnedra dig för minsta möjliga kostnad, så betackar vi oss från LOV:en! (V)i skall göra allt vi kan för att hindra att LOV:en genomförs.

För Vänsterpartiet

Christer Pålsson