Sjuka till kön av arbetslösa

Den borgerliga regeringen är konsekvent. Friska med bra jobb skall få det bättre medans sjuka och arbetslösa får det sämre. Enkelt och tydligt. Skattesänkningar för vissa och försämringar för andra.
Men vi skall veta att vi alla kan drabbas av sjukdom som varar länge. Många som idag är långvarit sjuka har också fått flera problem, flera diagnoser. Man blir inte frisk från en eller flera sjukdomar bara för att antalet sjukpenningdagar tar slut. Regeringens politik är en hjärtlös men traditionell högerpolitik.

Enligt Vänsterpartiet kan man bara bli frisk av bättre sjukvård. Därför säger vi konsekvent nej till borgarnas skattesänkningar.
*Vi måste ha råd med bättre sjukvård och rehabilitering.
*Sjuka skall ha rätt till ersättning så länge man behandlas och är arbetsoförmögen. *Dogmatiska tidsgränser måste ersättas av individuell prövning av varje enskild människas hälsa och arbetsmöjligheter.
*Det är dags att pensionera regeringen och dess hjärtlösa högerpolitik. Det är dags med vänsterpolitik som stärker sjuka och arbetslösa.
*Sjukvård och social trygghet måste gå före skattesänkningar.

Ingmarie Torstensson Gruppledare för V i Ale
Göran Karlsson KS för V i Ale