Vi föreslår en genomtänkt budget!

Vi föreslår en genomtänkt budget!

Det här är en bra och genomtänkt budget. Vi har träffat cheferna i förvaltningarna för att höra hur deras verklighet och behov ser ut och vi har jobbat mycket med att fånga upp förändringarna som pågår i vårt Ale. Vårt budgetförslag innehåller flera satsningar. Många satsningar går till barn och ungdomar.

Alla vi tre majoritetspartier vill bland annat sänka biljettpriset från tre till två kuponger inom Ale. En sådan sänkning skulle ge väldigt många lägre kostnader, även ungdomarna som på så sätt skulle få sänkt från två till en kupong. Alla tre partierna är överens om att satsa på kollektivtrafiken i olika former och vi väntar nu på svar från Västtrafik innan vi kan gå vidare.

Den strategiska planen som vi tagit fram parallellt med budgeten beskriver HUR vi vill att saker och ting ska göras. Hållbar utveckling pekas ut som ett generellt perspektiv för all verksamhet och vi tittar särskilt på bostadsbyggandet. De närmsta åren kommer det att byggas väldigt mycket nytt i Ale för livets olika behov och intressen. Den strategiska planen säger att minimal klimatpåverkan ska genomsyra planeringen och energieffektiva lösningar som exempelvis passivhus bör utgöra en betydande andel av nybyggnationen.

Majoritetspartierna föreslår samtidigt att totalt fem arbetsgrupper utses där en grupp ska arbeta med miljö- och klimatområdet för att ta fram förslag på hur Ale kan bidra med lägre utsläpp av växthusgaser. Andra grupper ska jobba med utveckling inom skolan och inom vård- och omsorgssektorn.

Torbjörn Köre (mp)

Elaine Björkman  (s)