Utveckling för framtiden

Vi i majoritetspartierna i Ale (s), (v) och (mp) kommer i kommunfullmäktige presentera en strategiskplan med budget för perioden 2009 – 2010.

Utveckling för framtiden

I denna nya strategiska plan finns flera satsningar som vi vill lyfta fram. Första är ett uppdrag till Västtrafik, där vi ber dem titta på hur mycket det kommer att kosta att låta våra ungdomar kunna åka på kvällstid med sina skolkort. Detta ser vi som en väldig positiv satsning. Då den skulle göra att våra ungdomar kommer att kunna nå hela kommunen och alla våra ungdomsgårdar, vilket har varit ett önskemål under en längre tid. Dels kommer många unga människor se kollektivtrafiken som ett naturligt och bra sätt att ta sig fram på. Detta kommer förhoppningsvis leda till att fler tar buss och tåg även senare i livet.

Den andra satsningen som är värd att uppmärksamma är en satsning på barn kultur med 200 000 kronor som tillförs 2009 och 500 000 kronor 2010 och detta är för att kunna erbjuda skapande verksamheter och konstnärliga upplevelser för alla barn och unga. Det känns bra att kunna tillföra dessa pengar till en redan bra verksamhet.

Del tre av dessa satsningar är att vi även fortsättningsvis skall ge sommararbetsplatser för skolungdomar. Detta ser vi som en viktig satsning på våra unga i samhället. Som förhoppningsvis leder till somrar av innehåll och egenvärde för de cirka 200 som kommer att kunna få dessa chanser till ett sommararbete. Dessutom fortsätter satsningen med sommarläger på Krokholmen.

Den fjärde satsningen är att under 2009-2010 kommer vi i kommunen att starta ett pilotprojekt inom vård och omsorgsnämndens verksamhet, med personal kläder. Det kommer i inledningsvis att starta på en arbetsplats. Detta är en satsning som vi under en längre tid velat göra och nu är glada att vi kunnat ta det första steget.

Johnny Sundling, ordförande Vänsterpartiet

Eva Ericsson, ordförande Socialdemokraterna