Försvarbara förändringar i Ale:s skolor?

Vänsterpartiet anser att de förändringar som görs i skolan, bla beroende på minskat antal barn, är nödvändiga. De borgerligas förslag om ”andra” besparingar är otydliga. Vad vill de egentligen göra?

Insändare

Om omorganisation i Barn o Ungdomsnämnden (förvaltningen)

Barn o Ungdomsnämnden dras med ekonomiska bekymmer, det är vi överens om, att omorganisationer eller nedskärningar måste göras, det är vi också överens om. De pengar som finns måste rättvist fördelas över kommunen det är vi "kanske inte" överens om.

Att behålla ineffektiv verksamhet i för små utrymmen med för små barngrupper är inte försvarbart.

De ekonomiska bekymren beror på olika faktorer. Minskat antal barn är en faktor. Det är 360 färre skolbarn just nu, där friskolan har en del i detta den dränerar vår "vanliga skola" det tål att sägas. Det finns 200 fler förskolebarn vilket leder till att resurserna är ojämnt fördelade i kommunen. Ett ekonomiskt underskott sedan tidigare är en annan faktor, och där till finns det många fler orsaker.

Ingen tycker att försämringar är bra, för stora barngrupper eller försämrad lokalvård.

Vi vill naturligtvis att barnen skall få en bra kost. Och jag vill påstå att det till stor del är en bra kost i Ales skolor.

Man kan inte slå sig för bröstet och säga att allt alltid är bra, det går att göra saker bättre och det jobbas på det inom förvaltningen. Barn o Ungdomsnämnden skall komma med en läges- rapport och redogöra vad som görs till Kommunstyrelsen varje månad.

Från oppositionen vill man inte göra de ändringar i verksamheter som är föreslagna, man tycker att de omorganisationerna inte är bra. Man vill ge direktiv genom fullmäktige till Barn o Ungdomsnämnden som skall inkomma med andra förslag till besparingar.

Undrar vilka andra besparingar som menas, för att klara av de ekonomiska ramarna måste ändringar ske, kan ni försvara dessa inför era väljare?

Hur skulle era omorganisationer se ut?

Har ni kanske en extra pengasäck som ni gömmer?

Det har inte framkommit i något protokoll från BoU-nämnden eller KS att ni har andra lösningar.

Ingmarie Torstensson (v), gruppledare

Anne-Jeanette Ferm (v), ledamot i Barn- och Ungdomsnämnden