Vänsterpartiet ger besked

Kenneth Andersson besvarar frågor från Bengt Wastesson (m) om det positiva samarbetet mellan (s) och (v)

Bengt har i en insändare ställt några frågor till partierna på vänsterkanten i Ale.

1. "Tänker vänsterkartellen med socialdemokraterna i spetsen informera väljarna om vilka som kommer regera med vem i Ale ifall vänstern får majoritet efter valet i september?

Svar: De senaste åtta åren har (s), (v) och (mp) i Ale samarbetat som majoritetspartier i fullmäktige enligt följande:
1999 – 2002  (s), (v) och (mp).
 2003 – 2006  (s) och (v).

Hur samarbetet blir under nästa valperiod återstår att se , det beror på det nya valresultatet… Vänsterpartiet hoppas och tror att (v) och (s) skall behålla majoriteten i fullmäktige och att väljarna därmed visar att de uppskattar partiernas konstruktiva samarbete i Ale under den senaste mandatperioden
Samarbetet har bland annat tagit sig uttryck i att vi gemensamt varje år arbetat fram förslag till "Strategisk plan med Budget" för Ale kommun.

2. Skall (s) under ytterligare fyra år samarbeta med (v) och (mp)?

Svar: Utgående från det tidigare goda samarbetet är Vänsterpartiet beredd att efter valet diskutera med (s) och (mp) om hur vi gemensamt kan hjälpas åt för att förverkliga våra partiers kommunalpolitiska program.

3. Hur blir det i framtiden med det lokala inflytandet för (v) och (mp) i samarbetet med (s) i Ale?

Svar: Bengt frågar om lokala "ministerposter" i Ale.  Under åren 1999 – 2006 har (s) och (v) gemensamt haft tre av fem platser i kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunens politiska ledning (regering?).
Vänsterpartiets representant i denna "regering" har varit Göran Karlsson, som även i detta val står på första plats på vår valsedel.

Dessutom: Vänsterpartiet har under våren i åtta arbetsgrupper tittat på vad det finns för problem och möjligheter i Ale samt hur partiet skall ställa sig till dem.
Gruppernas arbetsresultat har sedan diskuterats på våra medlemsmöten och det färdiga programmet (12 sidor) kommer att finnas i kommunens samtliga brevlådor veckan före valet.
Programmet handlar om hur vi ser på Ales barnomsorg, skolans verksamhet, aktiviteter för ungdom, äldrevården, kultur och mycket mer.
Läs och jämför det med övriga partiers program!

Kenneth Andersson (v)