Bostad åt alla – en rättighet

Tusentals hyresrätter måste byggas och renoveras de närmsta 10 åren. En statlig bostadsfond skall lösa ekonomin,det menar Johnny Sundling i en insändare.

Vänsterpartiet anser att en egen bostad skallvara en rättighet för alla. Då kan vi inte lämna lösningen på bostadsbristen åt marknadskrafterna. Vi behöver inte fler rikemansghetton där ett fett bankkonto och ett "svenskt" efternamn är inträdesbiljetten till en bostad.

Vi behöver fler bra och billiga hyreslägenheter och en social bostadspolitik. Vänsterpartiet vill att det byggs 20 000 hyresrätter om året under 10 år. En ny statlig bostadsfond ska inrättas för det syftet.

Vi vill också höja standarden och kvalitén i boendet. Därför vill vi at 65 000 bostäder renoveras varje år under samma period. Vilket behövs inom vissa delar av Alebyggens lägenheter. Eftersom syftet är att bygga bra bostäder som folk har råd att bo i ska ett tak sättas för byggkostnaderna och hyrorna skall förhandlas i förväg.

Vi vill dessutom införa obligatorisk avgiftsfri bostadsförmedling och en lag som gör alla kommuner skyldiga att fördela lediga lägenheter på ett rättvist sätt. Rätten till bostad skall skrivas in i socialtjänstlagen.

Så vill vi bygga levande städer där alla har en självklar rätt till ett eget hem.

Johnny Sundling

Vänsterpartiet i Ale