Vänsterpartiets lista till valet av Regionfullmäktige

Sjukvården är ett av många viktiga områden som politikerna i Västra Götalands Regionfullmäktige ansvarar för. Valresultatet 2002 innebar att Vänsterpartiet erhöll två ordinarie ledamöter och tre ersättare i regionfullmäktige från norra Älvsborgs valkrets. Nu har arbetet startat inför valet i september och på sin valkonferens har partiet fastställt partiets valsedel för Norra Älvsborgs valkrets

Nu har arbetet startat inför valet i september och på sin valkonferens har partiet fastställt partiets valsedel för Norra Älvsborgs valkrets. På den nya vallistan finner man flera namn från Ale och Lilla Edet.
På första plats står Peter Spjuth, vårdlärare från Lilla Edet med gedigen politisk bakgrund efter många års arbete i kommunfullmäktige, regionfullmäktige och Göteborgsregionens kommunförbund.
På andra plats kom Anette Ternstedt, ledamot i regionfullmäktige och Bengtsfors kommunfullmäktige som ser de regionalpolitiska frågorna som speciellt viktiga.
Nestor Vega
på tredje plats kom en gång som politisk flykting från Chile. Han blev medlem i Vänsterpartiet, åtog sig politiska förtroendeuppdrag samtidigt som han satsade på sin yrkesutbildning. Nestor är i dag chef för en avdelning inom Göteborgs mentalvård och har nyligen bosatt sig i Göta. Alla tre hoppas på att bli omvalda till regionfullmäktige…
På fjärde plats står Birgitta Eriksson, Färgelanda med erfarenhet från en tidigare mandatperiod i regionfullmäktige.
På listans femte plats står Leif Hansson, frivårdsinspektör från Ale, kommunalpolitiskt aktiv i kommunens Miljö- och Byggnämnd.

Andra namn på listan med anknytning till Ale och Lilla Edet är (8) Camilla Hallgren Nödinge, (14) Ammi Grahn Älvängen, (17) Johnny Sundling Nol, (18) Lisa Forsberg Bohus och (20) Linda Holmer Lilla Edet.