Åsikter som är representativa för Vänsterpartiet??

Stig Henrikssons svar är inte representativa för Vänsterpartiet. Det skriver Kjell Gustavsson i en insändare i Kommunalarbetaren med anledning av Henrikssons svar på sju frågor i samma tidning.

”Tidningen skriver i sitt första nummer år 2006 om Vänsterpartiets kongress. Ett av intervjuobjekten var den nyvalda partistyrelseledamoten, kommunalaren Lena Karlsson. Hennes svar var OK, men med en ordentlig högersväng uppsökte man också ”Mr 53 %”, kommunalrådet Stig Henriksson (v) i Fagersta kommun, f.d. partistyrelseledamot. Denne vände tummen ner och visade sig vara oense med Vänsterpartiet och kongressbesluten i svaren på sex av de sju frågor som tidningen ställde till honom. På frågorna 1-6 kunde vilket borgerligt kommunalråd som helst gett samma svar! Stig Henrikssons svar på frågorna är inte representativa för Vänsterpartiet !!

Han är positiv till utförsäljning av allmännyttiga bostadsföretag. Han är positiv till privat verksamhet inom vård, skola och omsorg. Han är inte överens med partiets krav i valplattformen att målet full sysselsättning skall vara överordnat kravet på låg inflation inom den ekonomiska politiken.

Han är därför inte heller överens med partiets krav om att tillföra 200 tusen nya jobb till offentlig sektor, d.v.s. det antal jobb som försvann i samband med alla besparingar under nittiotalets lågkonjunktur. När man på partikongressen betonade vikten av att partiets representanter i kommuner och landsting arbetar mera aktivt för att höja låga löner inom kvinnodominerade yrkesgrupper så reserverar han sig mot detta! Henrikssons svar måste ”sätta myror i huvudet” hos de av kommunals medlemmar som sympatiserar med Vänsterpartiet! Intresserade ”kommunalare” kan hitta valplattformen, kongressinledningar och beslut på partiets hemsida http://www.vansterpartiet.se/.”

Kjell Gustavsson (v)